

Pokud vás fascinují slavní detektivové a rádi byste se vydali v jejich stopách, nemusíte už hledat dále. Již za pár dní totiž vychází nová pixel-artová point and click adventura Casebook 1899 – The Leipzig Murders, jejíž prakticky již hotovou verzi jsme měli možnost si vyzkoušet na nedávném Gamescomu. Návdavkem si s námi o hře popovídal i její hlavní tvůrce Gregor Müller.
Stánek se hrou byl krapet zapadlý v oblasti retro her, takže jsme měli velké štěstí, že se nám ji podařilo nalézt. Ona ale svým pixelartovým vzezřením i časovým zasazením na pomezí devatenáctého a dvacátého století tak trochu do retra patří. Stanete se totiž detektivem Josephem Kreiserem, jenž dostal na starosti sérii vražd v německém Lipsku, prosperujícím průmyslovém městě na prahu dvacátého století.
Když jsme se jejího hlavního autora zeptali, jakým způsobem by popsal svou hru, odpovědí nám hned začal být sympatický a bylo jasné, že nás čeká zajímavý rozhovor. „Jak můžete vidět, na první pohled jedná se o pixelartovou detektivní adventuru. Mám rád všechno detektivní – počítačové hry, deskové hry, knihy nebo filmy – proto je také moje hra zaměřena hlavně na detektivní a vyšetřovací část. Každopádně ve všech dosavadních hrách jsem se necítil jako skutečný Sherlock Holmes, ale většinou spíš jako Watson. To byl hlavní důvod, proč jsem se rozhodl pustit do tvorby vlastní počítačové hry. Chci, aby se hráč skutečně cítil jako Sherlock Holmes,“ řekl Müller, hlavní tvář Homo Narrans Studia.
A jak si tedy takové fungování v podání detektiva máme představit? „Vystupujete jako detektiv, všechno je závislé jen na vás a vašich krocích. Chodíte po místnostech a různorodých lokacích, hledáte stopy, vyslýcháte podezřelé a svědky. A všechno, co takto najdete či zjistíte, tak si zapíšete do vlastního deníčku. Jakmile máte nasbíraný dostatek indicií, můžete své myšlenky kombinovat právě v tomto deníčku a na základě vlastních úvah a dedukcí musíte rozhodnout, které řešení daného problému je to nejrealističtější. Ve hře jsou celkem čtyři hlavní případy, ve kterých rozhodnete, jestli je zločincem on, ona nebo jestli to byla nehoda. Je jen na vás, pro co se rozhodnete a co řeknete jako finální verdikt. Klidně můžete čtyřikrát rozhodnout, že to byla nehoda. Dokonce za to ani nebudete dostávat žádný achievement. Ono ostatně, hra nenese název „lipské vraždy“ jen tak pro nic za nic,“ popsal hlavní mechaniky její tvůrce.
Hra je zasazena do reálného západoněmeckého města jménem Lipsko. Trochu překvapí dobové zasazení na konec devatenáctého století. I pro tento krok je k dispozici logické vysvětlení: „V devatenáctém století totiž systém práva fungoval tak, že cokoliv policie řekla, to bylo svaté a nikdo další to nerozporoval. Policie prostě byla zákon. Jakmile policie rozhodla, že tohle je vrah, tak šel okamžitě do vězení a častokrát to ani nemusela být pravda. To je prostě historická realita, kterou musíme vzít jako fakt. Takže záleží jen na vás, jak v jednotlivých případech rozhodnete a podle toho se bude samozřejmě odvíjet i celkové hodnocení případu.“
Všechno má ale svoje pro a proti, což popisuje Gregor Müller na konkrétním příkladě: „Rád bych třeba použil minihru se snímáním otisků. Tato vyšetřovací metoda však přišla do Německa až v roce 1903, takže jsme se hrou o čtyři roky dříve, než by bylo potřeba. Proto tuto metodu použít nemůžeme a také ji nepoužíváme. Na druhou stranu ale dobová společenská realita může vést k novým nápadům na různé hádanky. Máme tam jeden puzzle, kdy jdete do vily bohatého muže, zaklepete na vchodové dveře, ale on vás odmítne pustit dovnitř se suchým oznámením, že jste policista. Což je samozřejmě skandální. Vy tak musíte použít vchod pro služebnictvo, který samozřejmě hlídá pes, což je zdroj pro další puzzle. Takže ano, hra těchto prvků využívá. Pokud berete historii vážně, tak může být jak omezením, tak také absolutní inspirací pro hratelnost.“
Pozastavme se trochu u technického zpracování. Jak již bylo řečeno a můžete vidět z okolních obrázků, jedná se o pixelartovou záležitost, která se ale svou stylizací snaží přiblížit reálná místa tak, aby je bylo možné poznat a ztotožnit s realitou. Což jsme si měli možnost vyzkoušet během krátkého hraní. „Ve hře použité ulice či některé lokace jsou dělané podle skutečných reálií. Třeba konkrétně vlakové nádraží, ve kterém se právě nacházíte, stále stojí i v reálu a vypadá skoro stejně. Pro rozlišení a barevnou paletu jsme se inspirovali hrami od LucasArts, hlavně pak Fate of Atlantis. A třeba hned úvodní obrazovka je zase inspirovaná starými hrami se Sherlockem Holmesem jako Case of the Serrated Scalpel nebo Rose Tattoo. Tyhle hry pro mě byly velkou inspirací. Navíc jsem se do svého díla rozhodl vložit i speciální hint systém. Jste totiž jen ‚obyčejný‘ detektiv, takže vaše kroky sleduje státní zástupce. Kdykoliv si nevíte rady, můžete se jej zeptat na radu a on vás nasměřuje, kudy vést další pátrání. A nebo jej můžete požádat o chvilkové zdůraznění všech aktivních míst na obrazovce,“ naznačil její hlavní autor.
Když už se bavíme o technickém zpracování, nesmíme opomenout ani zvukovou stránku. „Jsem hlavním tvůrcem hry, ale nedělal jsem úplně všechno. Trochu mi pomohli z grafikou, nedělal jsem ani hudbu, ani zvuky. A samozřejmě jsem nedělal ani dabing – ve hře jsem řekl asi jen dvě věty a jsou to ty nejhorší věty v celé hře. Pro dabing jsme samozřejmě použili profesionální herce. Celá hra je namluvena v německém jazyce. V rámci naší kickstarterové kampaně jsme měli jako stretch goal taky anglický dabing, na ten se nám však vybrat nepodařilo. Můžete tak hru hrát s německým dabingem a anglickými titulky. Už jsem i anglicky mluvícím hráčům říkal, že pokud by je ten německý dabing otravoval, tak jej stačí úplně vypnout a využívat jenom titulky. Ale hráči si to kupodivu pochvalovali, že jim německý dabing dodává tu správnou atmosféru. Musím se přiznat, že ten dabing dodal hře mnohem víc, než jsem čekal. Třeba se hra bude prodávat dobře a budeme schopni udělat i kvalitní anglický dabing,“ prozradil závěrem Müller.
My jen můžeme potvrdit, že vyzkoušet si tuto hru určitě stálo za to a máme se na co těšit. A určitě se na ni v budoucnu vrhneme i v rámci recenze. A pokud byste si ji chtěli pořídit, můžete tak učinit již nyní na steamovém profilu ZDE.









