

Během naší návštěvy na letošním Gamescomu jsme měli možnost shlédnout velké množství adventur či her, které jsou s tímto žánrem nějak propojené. Některým z nich se věnujeme v samostatných článcích, obzvláště tam, kde jsme měli možnost si i popovídat s tvůrci. O těch ostatních se zmíníme alespoň v kratších souhrnech, jehož první díl si právě čtete. V tomto díle bychom se chtěli zaměřit na hry, které v době Gamescomu již byly vydané.
Tvůrcům z ukrajinského studia Triomatica Games se podařilo zmást nás při návštěvě Gamescomu 2023, kde prezentovali v té době již vydaný titul Boxville. Tentokrát do Kolína nad Rýnem přivezli přímé pokračování s názvem Boxville 2. Opětovně zmást nás se jim však tentokrát nepodařilo, o vydání na konci července jsme velice dobře věděli. Přesto nám to nebránilo si hru vyzkoušet a stejně jako u prvního dílu jsme se příjemně bavili. Tvůrci totiž navázali na první díl a přinesli další roztomilou adventurku ve stylu her od Amanity, ve které se opět podíváme do krabicového města. Dva plechovkoví kamarádi totiž dostali od starosty města za úkol nachystat ohňostroj na městskou oslavu. Vše se ale nakonec zvrtlo, ve městě zavládl chaos a aby byla zkáza dokonána, jeden z kamarádů se ztratil. Na vás v roli červené plechovky s nožičkama tak nezbývá než všechno napravit a nalézt svého kamaráda.
The Darkest Files
Paintbucket Games
O adventuře The Darkest Files německého studia Pintbucket Games jsme psali již v loňském souhrnu z Gamescomu. Ti mezitím zvládli svou hru dokončit a letos na Gamescomu prezentovali finální dílo, jenž spatřilo světlo světa již letos na jaře. Dostanete se do týmu lovců nacistů pod vedením Fritze Bauera, jenž po druhé světové válce pátral po válečných zločincích. V roli mladé prokurátorky Esther Katzové pomáháte vyšetřovat tato hrůzná zvěrstva nacistického režimu. Nemáte to však vůbec jednoduché, u řady případů byly zničeny důkazy, umlčeni svědci či pachatelé mezitím proklouzli do nejvyšších vrstev společnosti. Vyslýcháte svědky, kteří vás mohou přiblížit k pachateli, ale také svést na scestí. A zároveň bojujete proti německé společnosti, která v té době nebyla připravena čelit své minulosti. A to vše ve specifickém grafickém zpracování.
The Light in the Darkness
Voices of the Forgotten
Voices of the Forgotten je studio vedené francouzským židem Lucem Bernardem. Ten se těsně před dosažením svých osmnáctin přesunul do Los Angeles, aby si splnil velký sen – vytvořit počítačové hry, které by poukázaly na tíživou minulost židovského národa. Dokázal do Fortnite stvořit muzeum holokaustu a jako vlajkovou loď připravuje titul Tears of Libya. My jsme ale měli možnost na Gamescomu shlédnout titul The Light in the Darkness, který vyšel dokonce již v předloňském roce. Přesto stojí za to jej zmínit. Jedná se o edukativní adventuru, kdy se vydáme do temných časů nacistické okupace Francie během druhé světové války. Vžijeme se do role polské židovské rodiny žijící v Paříži, která se pokouší překonat všechny těžkosti a výzvy ve snaze celé tohle hrůzné období přežít. Jedná se o vhodné spojení hry s dokumentárním svědectvím té doby. A co je pro všechny nejlepší nejlepší zpráva, hra je k dispozici zdarma a můžete si ji zahrát ZDE. Zároveň se na příští rok připravuje Director’s Cut verze, která bude mít vylepšený vizuál a hlavně bude přidán dabing.
Malé studio z Kanárských ostrovů jménem Broken Bird Games připravilo first person psychologický horor s názvem Luto. Všemožných hororů z pohledu vlastních očí je všude spousta, čím by měl tento zaujmout? Ocitnete se v tajemném domě, který ale nemůžete opustit. Kdykoliv se o to totiž pokusíte, ponoříte se ještě hlouběji do celé prázdnoty. Sam, jak se hlavní postava jmenuje, totiž bojuje s vlastními vnitřními démony, snaží se vyrovnat se smrtí svého otce a odstěhovat se pryč z domu. Ale jsou tito démoni jen vnitřní a nebo je za tím i něco víc? To se dozvíte při procházení tajemným domem a řešením početných puzzlů. Nejedná se o klasickou lekačku, tvůrci nabízí temnější témata jako úzkost, deprese či smutek. Hra vyšla již zhruba měsíc před Gamescomem a tak vám nic nebrání si ji zahrát.
Static Dread: The Lighthouse
Solarsuit Games
Z herně netradičního Srbska těsně před začátkem Gamescomu připlula na vlnách internetu first person hororová adventura Static Dread: The Lighthouse. Pro tvůrce ze Solarsuit Games je to první náhled do adventurního i hororového žánru. A jak se jim to vplutí do neprobádaných vod podařilo? Sami tvůrci hru popisují jako setkání Lovercrafta s Papers, Please. Ocitáte se ve světě po globální katastrofě, kdy se úřady rozhodly pro znovuzprovoznění již dříve zavřeného majáku, který by měl i přes narůstající chaos pomoci s dopravou lodí po okolním moři. Vy jste osamělý strážce, jenž je vyslán na zapomenutý ostrov, aby tento maják obsluhovali Nebude to ale rozhodně jednoduché, každým dnem se služba stává náročnější, námořníci hlásí setkání s podivnými tvory, lodě se vrací z výprav bez posádky. To se samozřejmě nelíbí okolním obyvatelům a tak osazenstvo nedaleké rybářské vesnice pronáší modlitby k mořským bohům a provádí rituály na vzkříšení mrtvých. Podaří se vám uchovat si příčetnost, ochránit všechny obyvatele a pomoci lodím doplout zdárně do cíle? A podaří se vám vrátit se domů k ženě a dceři, jenž toužebně čekají na váš návrat? To už záleží jen na vás. Každopádně se jedná o hodně zajímavé dílo, které je mixem simulátoru strážce majáku a dobře napsaného tajemného temně hororového příběhu.
Řecké studio Dragonis Games letos na jaře vydalo first person horor Necrophosis inspirovaný tvorbou světoznámých surrealistických malířů. Na prezentačním stánku v Kolíně jsme měli možnost potkat hlavního tvůrce Arese Dragonise, který inspiraci slavnými malíři potvrdil: „Hra je ze 70% inspirovaná tvorbou významného polského malíře Zdzisława Beksińského a z 30% ještě známějšího švýcarského multiumělce H.R. Gigera.“ A na grafickém zpracování je tato inspirace skutečně hodně znát.
Příběh vypadá na první pohled jako jedno velké klišé o ztrátě paměti a hledání sebe sama. Podrobněji to popsal sám Dragonis: „Probouzíte se v mysteriózním světě miliardy let poté, co zanikl celý vesmír. Vaším úkolem bude zjistit, kdo vlastně jste, co se v tomto světě děje a proč tomu tak je. Celý surrealistický svět je totiž mrtvý a na pokraji rozkladu. Všechno je tak dlouho ztracené, že i smrt může zemřít. Poté, co celý okolní vesmír zanikl, je tohle jediná stále ještě přeživší říše, která ještě zůstala existovat. A je prokleta kletbou necrophosis, při které se rozpadá vše, čeho se dotknete. Navíc všechno sice vypadá jako mrtvé, ale úplně mrtvé být nemusí.“
Že to zní příliš komplikovaně? Jsme v surrealistickém světě, tak asi nikoho nemůžou takovéto premisy překvapit. „Je mi jasné, že to zní hodně složitě, ale když se do hry ponoříte, tak pochopíte, co tím chtěl básník říct. Díky kletbě necrophosis všechno vypadá mrtvě, ale skutečnost je jiná. Je to jako kdyby ožil namalovaný obraz. Ve hře se vyskytují egyptská božstva i postavy z Lovercrafta, každé z herních prostředí je svým způsobem unikátní s vlastní paletou barev. A každá z kapitol přináší nějaké nové mechaniky, nové způsoby, jakými se dají vyřešit různé puzzly, kterých hra obsahuje velké množství. Každopádně, naším úkolem bylo představit morbidní a surrealistický svět, který by měl svou specifickou atmosféru, která by hráče pohltila. A do toho vložit řadu zajímavých puzzlů. A podle ohlasů od hráčů to vypadá, že se nám tento cíl podařilo naplnit,“ dodal závěrem sám tvůrce.















