

Jednou z her, která nás na letošním Gamescomu zaujala natolik, že jsme se rozhodli domluvit si s tvůrci samostatné okénko pro rozhovor, byla připravovaná tajemná detektivní adventura The Séance of Blake Manor (mimochodem úplně poprvé oznámena pod názvem Eldritch House). Jejími tvůrci jsou irští Spooky Doorway, jenž mají na svědomí pixelartovou detektivku The Darkside Detective. Tentokrát však k celému detektivnímu žánru přistupují úplně jiným způsobem – namísto humoru nás tentokrát čeká seriózní vyšetřování s temnou mysteriózní atmosférou, oproti klasickému 2,5D zpracování pak přichází na řadu first person pohled.
V samostatné předváděcí místnosti se nás ujali oba hlavní tvůrci – Dave McCabe a Paul Conway, kteří se hned v úvodu rozvyprávěli o příběhu, jenž je inspirován irskou mytologií, pohanskou vírou a viktoriánským spiritualismem. „Jedná se o nadpřirozenou temnou detektivku odehrávající se na Halloween v roce 1897. Vy jste soukromý detektiv Declan Ward, jenž byl pozván na panství Blake Manor na západě Irska, aby našel pohřešovanou ženu. Touto ženou je slečna Evelyn Deane, která byla účastníkem jedné velké seance. Vaším úkolem bude odhalit nejen, co se stalo samotné Evelyn, ale i další tajemství spojené s tímto panstvím a jeho obyvateli.“
Ono panství ve městečku Connemara je ve skutečnosti odlehlý starobylý hotel, kde se pořádá jedna velká duchařská seance. Respektive by se to asi mělo napsat s velkým prvním písmenem, tato akce je totiž honosně pojmenována Velká seance. Sjela se na ní skupina mystiků doslova z celého světa a čekají na svátek Všech svatých, kdy je hranice mezi světy nejtenčí. Právě v tuto noc je nejpříhodnější doba pro komunikaci se světem mrtvých. Tímto dnem je 31. říjen, kdy přesně v devět hodin večer celá šaráda začíná. Máte tedy necelých 48 hodin na vyřešení záhady.
A těchto 48 hodin není samoúčelných, ve hře totiž hraje čas velmi podstatnou roli. „Každá akce ve hře spotřebovává čas, který máte omezený. Chcete se podívat, co je pod stolem? Klidně, ale přijdete o minutu ze svého času. Hovoříte s nějakou postavou a chcete s ní probrat všech dostupných deset témat? Není problém, přijdete ale o dalších deset minut. Vždy před každou událostí vidíte číslo, kolik minut vám daná činnost sebere. Ve hře existuje velké množství činností či témat k rozhovorům a je jen na vás, pro které se rozhodnete. Musíte ale počítat s tím, že potřebujete alespoň základní záhadu vyřešit do začátku oné Velké seance,“ prozradil McCabe.
Jeho kolega Conway však neopomněl dodat: „Samozřejmě však hra neobsahuje jen hlavní příběhovou linku, právě naopak. Nepátráte jen po ztracené dívce, ale odhalujete také tajemství všech postav a také tajemství spojené s celým starým domem i jeho okolím. Je zde spousta primárních tajemství, které jsou důležité pro hlavní příběh, ale také řada těch řekněme sekundárních, které pomohou s osvětlením příběhu i chování některých postav. Jednoduše během jediného zahrání není možné zjistit úplně všechno a teprve další pokusy vám umožní dostat se k dalším detailům, které příběh doplňují. Naše hra je hodně textově obsáhlá, proto jakmile hru poprvé dokončíte, otevře se vám „New Game Plus“ mód, který vám umožní přeskočit úvodní tutoriál i řadu textů, které jste již dříve četli. Tím se můžete soustředit na prohledávání detailů, které jste při předchozím průchodu minuli.“
První, co každého hráče praští do očí, je grafické zpracování. Na rozdíl od předchozího pixelartu se tentokrát tvůrci rozhodli pro first person pohled, přesto je jejich dílo hodně unikátní – zvolili totiž specifickou cell-shadingovou grafiku v komiksovém stylu, díky které hra působí vizuálně hodně specificky a v záplavě jiných obdobných titulů je na první pohled identifikovatelná.
My se tedy ocitáme na nádvoří hotelu, kde si můžeme prohlédnout kašnu, nedaleké stáje či sochu. A nebo vstoupit do hotelu, kde teprve začne to správné strašení. „Úvodní kapitola je spíš tutorialová, takže vás vede celkem přímočaře a učí vás různé mechaniky hry. Ale jakmile se dostanete do druhého herního dne, máte mnohem více možností, kam se podívat, s kým hovořit, co prozkoumat,“ poznamenal při našem bloumání po okolí McCabe. A že bude co zkoumat a s kým hovořit – v sídle se totiž nachází celkem třiadvacet postav. K sedmnácti hostům je totiž potřeba přidat dvě postavy, které v hotelu žijí a také pět zaměstnanců. S tím samozřejmě také souvisí přístup do jednotlivých místností v hotelu, který je zpočátku omezený a až postupně se budou jednotlivé pokoje otevírat.
Sami jsme procházeli hlavní lobby, zkoumali každý předmět, s recepčním probírali každé dostupné téma. Paul Conway se jen pousmál: „Je to váš první průchod hrou, takže zkoušíte klikat na všechno, co je dostupné a probírat všechna možná témata. Což je, ale zároveň i není, dobře. Sami vidíte, jak ten čas díky provedeným činnostem strašně rychle letí a jak důležitý bude time management. Posléze již budete schopni odhadnout, co je pro vás důležitější a co naopak můžete s klidem opominout. Sami si můžete vybrat, jakých akci se zúčastníte nebo s kým si popovídáte. Každopádně žádná z cest je ta jediná správná, naopak, je možné zvolit spoustu různých cest, které vás dokáží dovést až do cíle. Je prostě potřeba být ve správnou dobu na správném místě. A pokud se vám to nepodaří, tak půjdete jinou cestou.“
Jak již bylo řečeno, čas je v této hře hodně důležitým faktorem. Každá z postav má totiž svůj vlastní plán, podle kterého se řídí. A nepočká na vás v daném místě jen proto, že jste v tu určitou dobu byli někde úplně jinde. Každopádně budete mít možnost ponořit se důkladně do příběhu každé z postav i dalších tajemství panství. Budete hovořit s jednotlivými postavami, získávat nové poznámky, zaznamenávat veškeré důkazy, pohnutky či stopy v denících či dopisech. To vše pak budete zpracovávat v přehledné myšlenkové mapě, kde budete dávat dohromady jednotlivé poznatky, přičemž dedukce a motivace budete moci opět probírat s různými postavami. A k tomu samozřejmě nesmíme zapomenout ani na řešení některých puzzlů, my jsme měli třeba možnost pokusit se opravit nefunkční telegraf.
A jakým způsobem může hra skončit? O tom se opět rozpovídal Paul Conway: „Tím, že máte absolutní volnost, je jen na vás a vašem konání či chování, jakým způsobem hra dopadne. Můžete odhalit správného viníka, můžete však také obvinit někoho nevinného, můžete zemřít či vás mohou z hotelu vyhodit. Ve hře můžete selhat různými způsoby. Ale stejně tak můžete různými způsoby splnit svůj úkol.“
Taková byla ukázka The Séance of Blake Manor, která nás rozhodně zaujala. Sice nemáme úplně rádi časově omezené úkoly, ale v tomto případě se jedná o jednu z hlavních mechanik hry, které ji pomáhají dělat zajímavou. Každopádně, vydání hry se dočkáme již brzy, konkrétně 27. října 2025. A to právě včas, abyste se mohli naladit na tu správnou notu a prožít si své vlastní halloweenské vyšetřování. A pokud by vás tento text dostatečně nenavnadil, můžete si vyzkoušet také hratelnou demoverzi, která je k dispozici na steamovém profilu hry ZDE.











