

Série Syberia patří ke zlatým hřebům nejen společnosti Microïds, ale také celého adventurního žánru. Po prvních dvou klasických point and click adventurách a nepodařeném přechodu do 3D se hra vrátila na výsluní svým čtvrtým dílem s podtitulem The World Before. Bohužel, v průběhu příprav tohoto opulentního dílu zemřel duchovní otec celé série Benoît Sokal.
Uvidíme, jestli se tvůrci z Mictroïds odhodlají navázat na tuto sérii dalším dílem bez účasti tohoto legendárního belgického tvůrce. Rozhodli se ale značku Syberia ždímat jinak – pokračovat v nastoleném trendu současné doby a vytvořit remaster. Zatímco nedávný remaster Sokalovy prvotiny Amerzone: The Explorer’s Legacy se skutečně povedl, tak hlavně dával smysl. Původní originální dílo bylo přeci jen technologicky hodně zastaralé a mělo problémy se spuštěním na moderních počítačích. A to vůbec nemluvím o konzolích. Tvůrci navíc k předělávce přistoupili s citem a předělali hlavně audiovizuální zpracování, zbytek hry zůstal bez zásadnějších změn, takže se podařilo zachovat genius loci.
Ale remake původní Syberie? Podle mého názoru je naprosto zbytečný. Původní klasická 2,5D point and click adventura rozhodně tolik nezestárla, pořád jde spustit na současných počítačích a svým grafickým zpracováním rozhodně nepatří do starého železa. Ale přesunou celý svět do moderního 3D, no nevím nevím. A zkazky od autorů nahánějí hrůzu ještě větší – nejen, že se zásadně změní vizuál, byť dle tvůrců pečlivě předělaný tak, aby zachoval Sokalův unikátní styl. Zároveň ale chtějí předělat už v originále spíše jednodušší hádanky a úkoly tak, aby poskytovaly plynulejší a intuitivnější zážitek. Kromě toho bude změněn také uživatelský interface a vylepšena 3D navigace tak, aby odpovídala současným standardům.
Jak jste asi z textu poznali, z oznámení dalšího remaku nemám příliš velkou radost. Osobně bych byl raději, kdyby se tvůrci z Virtuallyz Gaming, Microids Studio Paris soustředili raději na vytvoření nového dílu nebo úplně jiného adventurního díla. Ale co už, nic s tím nenaděláme. Momentálně usilovně pracují na remasteru Syberie, která by měla vyjít koncem letošního roku jak pro PC, tak i pro PS5 a XBox Series. Zároveň také prozradili, že se pracuje na verzi Syberia VR pro virtuální realitu. Pokud si chcete připravovaný remaster přidat do wishlistu, pak tak můžete učinit na steamovém profilu.
U příležitosi online festivalu Games Made in France byl rozhovor s tvůrci, kteří pak zahráli pracovní verzi úvodní pasáže Syberia Remastered. Záznam celé sekce kolem Syberie na twitchi – https://www.twitch.tv/videos/2461946772?t=05h49m16s