

Psal se rok 1993, kdy světlo světa spatřila jedna ze stěžejních her nejen adventurního žánru. Společnost Cyan Worlds utvořená kolem bratrů Millerových totiž stvořila Myst, přelomovou hru, která pomohla nastartovat prodeje tehdy začínajících CD-ROM mechanik a zároveň přesvědčila vydavatele, že má smysl investovat do tvorby her na PC.
Jednoznačně nejvýraznějším prvkem, který v té době uchvátil celou širokou veřejnost, bylo grafické zpracování. Do té doby se hry distribuovaly vesměs na disketách (či cartridgích v případě konzolí), které tvůrce výrazně omezovaly v možném rozmachu. To CD-ROM technologie nabízela v tu dobu neuvěřitelných 650 MB prostoru, takže pokud se to dobře uchopilo, ten rozdíl prostě musel být znát. Tvůrci se rozhodli pro tvorbu plně renderovaného prostředí z pohledu z vlastních očí. Vytvořili tak úžasné snové světy, které své hráče doslova pohltily.
A právě rozsáhlost celého projektu byla důvodem, proč se hra neobjevila na konzolích, ale mířila výhradně na CD-ROM. Premiéru si odbyla na v Americe hodně populárních počítačích Macintosh, následně přišla konverze na PC a stala se doslova ternem. I přes téměř nekonečnou kapacitu CD to však tvůrci neměli zase tak jednoduché. Limitovaly je další technická omezení té doby – jak pomalejší počítače, tak také pouze jednorychlostní mechaniky, takže najít vhodnou kombinaci mezi pěknou grafikou a aby všechno plynule fungovalo nebylo vůbec jednoduché. I proto byly vyrenderované obrázky lehce poupravovány tak, aby zabíraly menší velikost a rychleji se nahrávaly. Velké problémy byly se zobrazováním všech animací, defacto hru zachránil v průběhu vývoje vydaný software QuickTime od Applu, jenž umožňoval plynulé zobrazování videí s rozumnou kompresí a rychlostí. Dá se ale říct, že to byla vzájemná výhra – zatímco QuickTime zachránilo vývoj hry, Myst zase pomohl QuickTimu ukázat své možnosti a dostat se do povědomí široké veřejnosti.
Bratři Millerové vždycky tvrdili, že nejsou tvůrci her, ale stavitelé světů. Tím hlavním světem je v tomto případě ostrov Myst, na který se jako hráč dostanete nechtěnou náhodou. Jako čtenář si pročítáte stejnojmennou knihu, když se náhle po položení ruky na poslední stránku přenesete na tento ostrov. Objevujete se na něm a nevíte vůbec nic – ani kdo jste, ani co se po vás chce. Jediné, co brzy nalézáte, je dopis od jistého Atruse pro Catherine. A tak se začnete po ostrově procházet a zjišťovat, jakým způsobem vše funguje. Dozvíte se, že jeho stvořitelem je v dopise zmíněný Atrus, který společně se svou manželkou Catherine psával speciální knihy, pomocí kterých jste se mohli přesouvat do různých světů, zde nazývaných jako věk. Měl také dva nepovedené syny Sirruse a Achenara, kteří se snažili světy zničit a tak je oba za trest uvěznil do tajemné knihy – jednoho do červené, druhého do modré. Ještě předtím však oba bratři uvěznili otce do podzemní komnaty. Vaším úkolem tak bude procházet jednotlivé světy a hledat červené či modré stránky do knih uvězněných bratrů a posléze je do nich vkládat. A bude pak jen na vás, koho z nich se rozhodnete osvobodit.
Upřímně, příběh pro mě byl u Mystu vždycky až podružnou věcí. O jednotlivých světech i příběhu se můžete dozvědět v denících v knihovně či prostřednictvím FMV videí, ve kterých si oba bratry i otce zahráli sami hlavní tvůrci Rand a Robyn Millerovi. To, na čem Myst vždycky hlavně stál, byly důkladně propracované puzzly. Všechny světy ve hře jsou totiž prošpikované různými hejblátky, páčkami či tajemnými mechanismy. A jen jejich splněním se posunete dál. Hlavní ostrov Myst působí jako takový rozcestník do jiných dimenzí. Jeho stěžejní budovou je knihovna, ve které jsou knihy obou bratrů i tajemný průchod k výtahu, kterým se můžete dostat do horní kupole, která vám při správném natočení celé věže pomůže získat indície k dalším úkolům. Po jejich správném vyřešení se posléze přesunete do jednoho ze čtyř věků, přičemž každý z nich je hodně specifický a unikátní. Vaším úkolem v každém z nich je pak nalézt jak stránku do každé ze dvou knih, tak také transportní knihu, která vás vrátí zpět na hlavní ostrov.
Jednotlivé puzzly jsou skutečně do detailu propracované a hlavně hodně variabilní. Ke každému z nich najdete dostatečné množství nápověd tak, aby jejich vyřešení nebylo frustrující. Samozřejmě jsou zde puzzly jednodušší a také složitější, které provětrají vaše mozkové závity. Jedním z nejprofláklejších puzzlů je nutnost v raketě nastavit hudební sekvenci stejnou, jakou si můžete zahrát dle předem daného pořadí kláves na vedlejším klavíru. Pro lidi nemající hudební sluch a nerozeznající hudební tóny od sebe to bylo skutečné utrpení, obzvlášť, když pozic jednotlivých páček bylo hodně a tóny si byly hodně podobné. I zde se ale ukazuje genialita tvůrců – puzzle se totiž dá vyřešit i bez jakékoliv schopnosti rozpoznávání jednotlivých tónů, stačí si jen spočítat pořadí kláves a o tolik pozic pak posunout jednotlivé páčky.
Variabilita jednotlivých úkolů je ale hodně široká. Jednou musíte zadat v observatoři určitá data, jenž vám na hvězdné obloze zobrazí zvěrokruhy, prostřednictvím kterých určíte obrázky zvířat či věcí, které musíte zaktivovat. Jinde zase musíte zapálit a natlakovat kotel tak, aby se zprovoznil výtah. Na jiném místě se zase pohybujete v miniponorce v bludišti či se procházíte mezi domky postavenými ve větvích stromů a rozvádíte do okolních trubek vodu, která spouští další mechanismy. Jednoduše řečeno, rozhodně se nudit nebudete.
Úchvatná grafika a do detailů propracované puzzly bylo to, co pomohlo udělat z Mystu legendu. A vytvořilo svým způsobem vlastní odnož adventur, obdobně laděným hrám se od té doby začalo říkat mystovky. Vznikla celá řada různých klonů, vznikla také celá řada pokračování. Ostatně, i Myst sám o sobě má několik verzí. Originál už se skoro nedá sehnat, nejblíže němu je Masterpiece Edition, která pomohla upscalovat originální verzi a rozjet na moderních počítačích, základní genius loci však zachovává původní. To verze realMyst provedla zásadní změnu, kdy byl původní skokový systém mezi obrazovkami nahrazen „plynulým“ 3D s chozením i otáčením do všech stran. To plynulým je v úvozovkách záměrně, první vydaná verze v roce 2000 totiž právě s plynulostí měla velké problémy. Navíc s umožněním plynulého chození po ostrově hra z větší části ztratila to své původní kouzlo. V roce 2021 pak vyšla zatím poslední verze převedená do moderního enginu a hi-resové grafiky. Přesto zůstává původní originál nepřekonán.
Samozřejmě, pohledem dnešního hráče už nemá tato hra příliš co nabídnout, obzvláště ta původní originální verze. Ve své době to ale bylo terno, které společně se hrou 7th Guest pomohla s rozšířením média CD-ROM u počítačových her a až do příchodu The Sims byla jednoznačně nejprodávanější počítačovou hrou na světě. Pomohla přesvědčit vydavatele, že má smysl investovat prostředky do her, které nejsou postavené na akci, střílení či nutných rychlých reakcí hráčů. Že má smysl vydávat tituly, ve kterých si hráči si žijí poklidným tempem a vaším úkolem je výhradně zkoumat prostředí, poznávat příběh a zapojovat své mozkové buňky při řešení logických úkolů.













